Niemand won ooit een medaille voor het hoogste zelfvertrouwen

  1. Homepage
  2. Niemand won ooit een medaille voor het hoogste zelfvertrouwen
0-2

Het belang van zelfvertrouwen voor het leveren van prestaties wordt volgens mij behoorlijk overschat. En ja, ik ben me ervan bewust dat dit gek klinkt. Ik zal het nog gekker maken: ik ben ervan overtuigd dat het niet nodig is om je vol zelfvertrouwen te voelen om een goede prestatie te kunnen leveren.

Voor sporters lijkt zelfvertrouwen vaker gelijk te staan aan het willen hebben van een gevoel van zekerheid. En daar horen natuurlijk geen onrustige gevoelens of zenuwen bij. De gedachte lijkt meestal te zijn: “Ik moet eerst zelfvertrouwen hebben, dán kan ik presteren”.

Hier wordt het ‘tricky’. Wanneer je er namelijk van overtuigd bent dat zelfvertrouwen een voorwaarde is om goed te presteren en je voelt zenuwen voor een wedstrijd, dan diskwalificeer je jezelf bij voorbaat al. Jammer!

In de praktijk merk ik dat het heel anders werkt; ik zie (top)sporters die slecht slapen voor een wedstrijd, bang en/of misselijk zijn, diarree hebben en geen hap door hun keel krijgen. En tóch goed presteren.

In plaats van het verkrijgen van zelfvertrouwen praat ik liever over leren ‘op jezelf te vertrouwen’. Je leert dat je van jezelf op aan kunt, dat je steeds uit je comfortzone durft te stappen en dit blijft doen, dat je vaardigheden ontwikkelt en ervaringen opdoet. Dat je dus ‘in beweging’ komt, stappen zet, zelfs al voel je je (nog) niet comfortabel.

Bij het leveren van goede prestaties ligt hier naar mijn idee de essentie: als een sporter op het moment suprême niet presteert zoals je zou mogen verwachten, dan is dat omdat hij niet de juiste dingen doet; de basketballer schiet niet, de coureur doet geen inhaalpoging, de atlete versnelt niet als het nodig is, de tennisspeelster serveert te voorzichtig op breakpoint tegen. Alles draait om gedrag; het gaat om de acties van zelfvertrouwen, niet om het gevoel van zelfvertrouwen.

Rio is in volle gang. De Spelen zijn anders dan alle andere toernooien. Is het realistisch dat een sporter die voor het eerst in het circus van de Olympische Spelen belandt, blakend van zelfvertrouwen van start gaat? Is het gek dat er op zo’n moment van alles door hem heen schiet? Ik leer sporters dat dit volkomen normaal is.

De gedachten over de indrukwekkende entourage, twijfels over eigen kunnen of de gedachte dat dit hét moment is waar zo hard voor is getraind, kunnen we niet stopzetten. Zelfvertrouwen hoeft niet gerepareerd te worden om een goede prestatie te kunnen leveren. Je bent immers geen machine.

 

(Dit blog is verschenen op Sportzorg.nl)

Avatar

Kelly Dekker

Auteur sinds:  09/06/2018

Het is enorm frusterend als je hard voor iets hebt gewerkt en het komt er niet uit op het moment dat het er écht om gaat. Ik leer je graag hoe je op belangrijke momenten en onder alle omstandigheden de best mogelijke resultaten boekt én hoe je je leven (nog) fijner inricht. Je bent tenslotte meer dan je prestaties.

ACT (Acceptance and Commitment Training) is het uitgangspunt in mijn trainingen en coaching. ACT is een nieuwe wetenschappelijk bewezen methode in de sport- en prestatiepsychologie die vooral in Amerika en Australië al veel gebruikt wordt, maar in Nederland nog in ontwikkeling is.

Traditionele sportpsychologische interventies focussen zich meestal op het onder controle krijgen van gedachten en gevoelens. Maar wanneer 't er écht om gaat, zie ik vaak dat dit niet lukt. Bovendien zorgen de traditionele interventies lang niet altijd voor prestatieverbeteringen.

Ik gebruik acceptatie, mindfulness en strategieën voor gedragsverandering, zodat je psychologisch flexibeler wordt en je leert omgaan met de ups en downs in je carrière. Inmiddels heb ik met honderden high performers (sporters, coaches, performers en artiesten, politieagenten etc.) gewerkt en heb ik gezien dat het niet uitmaakt uit welke domein je komt: Als je ergens vol voor gaat gaat, krijg je automatisch te maken met twijfels, verwachtingen, succes en tegenslag. Ik leer je graag hoe gebeurtenissen en ervaringen minder impact hebben op jou en je prestatie en hoe je psychologisch flexibeler wordt, zodat je beter kunt omgaan met de ups en down in je carrière en leven.

De coaching en trainingen bij de HPA zijn o.a. voor (top)sporters, coaches, sportpsychologen, fysiotherapeuten en andere begeleiders rondom sporters.

Afspraken vinden plaats in Amsterdam. Woon je verder weg of woon je in het buitenland, dan kunnen we elkaar spreken via Skype/Facetime.

Wil je kennismaken, een afspraak of meer info? Neem dan gerust contact op.
kelly@highperformance.amsterdam--06-24 20 59 51