Achillespees ruptuur

ACHILLESPEES RUPTUUR

Conservatief:

  • Patiënt inzicht geven omtrent het herstel en de belasting/belastbaarheid van de pees in de loop van de maanden. Met name het gevaar van te snel opvoeren van de belasting door afwezigheid van pijn als signaalfunctie bij het peesherstel. Duidelijkheid geven omtrent de begeleidende rol van de fysiotherapeut en eigen verantwoordelijkheid van de patiënt in het genezingsproces.

 

Fase

Therapie & Training

Week 0 – 2

Gipsspalk  met de voet in maximaal plantairflexie

–        Onbelast (trap)lopen met krukken

Week 2 – 6

Walker met 2 cm heellift, dag en nacht (muv oefenen)

–        Belast met krukken

–        Instructie op papier;  uitleg oefentherapie:

5 keer per dag Walker af om actief, onbelast, de mobiliteit van de enkel te oefenen van volledige plantairflexie tot 0 graden dorsaalflexie (10 herhalingen)

Week 6 – 8 

Walker zonder heellift, dag en nacht (muv oefenen)

–        Starten fysiotherapie

–        Oefenen buiten de Walker volledige actieve ROM enkel (onbelast)

–        Start zittende heelrise oefeningen (partieel belast van 0 graden dorsaalflexie tot volledige plantairflexie)

Week 8 – 10

Walker aan bij mobiliseren, ’s nachts af (omdoen bij uit bed)

–        Afbouwen gebruik van  krukken

–        Hometrainer met Walker

–        Balansoefeningen met Walker

–        Heelrise belast in zittende positie/ theraband (van 0 graden dorsaalflexie tot volledige plantairflexie)

Week 10 – 12

Verder afbouwen Walker, niet mobiliseren zonder schoeisel

–        Geen oefeningen met belasting van de enkel voorbij de 0 graden dorsaalflexie , ook niet bij lopen (aansluitpas)

–        Legpress

–        Hometrainer

–        Staande heelrise oefeningen op twee benen

–        Balansoefeningen

Week 12 – 16

Normale schoenen

–        Geleidelijk oefenen naar normale paslengte

–        Opvoeren ROM, kracht, uithoudingsvermogen en propriocepsis oefeningen zonder excessieve rek op pees (bij bijv lunges, squats)

Week 16 – 24

Normale schoenen

–        Start joggen

Vanaf week 24

Normale schoenen

–        Starten springoefeningen en verder opvoeren sport specifieke training